Zo kom je erachter wat bezoekers op je website willen lezen
Je kan nog zo goed schrijven. Of je verhaal op orde hebben. Als jouw doelgroep zich niet in jouw tekst herkent, hun problemen oplost of aan de behoefte voldoet, zullen ze nooit je tekst gaan lezen.
Niet veel tijd? Lees de samenvatting.
- Luister naar je doelgroep. Stel vragen
- Ja, ook als je dat eng vindt. Gewoon doen!
- Escape: vraag aan collega’s de top 5 aan vragen die het meeste binnenkomen
- Evalueer een project. Ja, weer mét de klant.
- Pleeg user research. Plaats een survey overlay. Een wat? Tja, de uitleg staat in de 4e alinea van de blog.
Blijven bezoekers niet lang op je pagina? Of heb je een hoge bounce rate in Google analytics? Dan heb je niet de juiste teksten op je website staan. En met juist bedoel ik de teksten die je bezoekers willen lezen.
Met deze 4 simpele stappen weet jij wat je bezoeker wel graag wil lezen op je website.
Stap 1: luister naar je doelgroep
Je zou er bijna zelf niet op zijn gekomen. Toch?
Helaas zie ik in de praktijk dat veel ondernemers dit niet doen.
“Ik heb geen tijd.”
“Ik weet niet wat ik moet vragen?”
Het zijn veel gehoorde excuses.
Wat je kan vragen is: wat is precies je probleem? Of waar loop je nou precies tegenaan?
Vraag altijd door. Wat de gevolgen zijn bijvoorbeeld. En een paar keer doorvragen met ‘waarom’ kan geen kwaad.
Iedereen wil graag zien dat zijn probleem opgelost wordt. Ook jouw doelgroep. Vraag daarom wat er anders voor ze zou zijn als het probleem niet meer zou bestaan.
Natuurlijk zijn er al oplossingen. Alleen werken deze oplossingen niet voor jouw doelgroep. Er zijn frustraties over de geboden oplossingen. En dat betekent een kans voor jou. Vraag waarom de geboden oplossingen het probleem niet weghalen maar juist voor frustraties zorgen.
Stap 2: Haal vragen op die binnen komen bij collega’s
Als mensen bellen met een vraag betekent dat vaak dat er iets niet duidelijk is. Een kans voor jou om je communicatie op dat gebied aan te scherpen.
Of als je zelf niet veel direct contact hebt met klanten, vraag je het aan collega’s die wel veel met jouw doelgroep praten. Wat zijn de 5 meest gestelde vragen? Inventariseer ze.
Als de vragen over een bepaalde dienst gaan weet je dat je informatie over deze dienst niet in orde is.
Als er vragen zijn over bijvoorbeeld openingstijden, levertijden, of wat jullie wel of niet doen voor klanten dan kun je dat op de website aanpassen.
Let ook op taalgebruik. Hoe zeggen klanten het precies? Gebruik deze woorden op je website zodat bezoekers zich voelen aangesproken.
Stap 3: Evalueer
Nog een stap voor de mensen die het eng vinden om op klanten af te stappen en het direct te vragen.
Tijdens een project of traject heb je vaak veel contact met de klant.
Schrijf de vragen die zijn gesteld op. Doe dat bij ieder project of traject en evalueer na een aantal maanden.
Welke vragen komen het meeste terug? Waar zijn ze blij mee? Wat vonden ze vervelend? En kan je hier iets mee in je communicatie richting klanten? Dat kan face to face zijn maar ook in je teksten op de website.
Stap 4: User research. Plaats een survey overlay
Een watte? Een survey overlay is niets meer dan zo’n irritante pop up die na 20 seconden ervoor zorgt dat je niet verder kan lezen met een aantal vragen erin.
In de pop-up stel je 2 vragen.
- Wie ben je?
- Wat is het doel van jouw bezoek aan onze website vandaag?
Bezoekers surfen namelijk met een doel op een website. Ze komen niet voor de gezelligheid. Weten wat ze komen doen zorgt ervoor dat je de juiste informatie op je website hebt staan en dat de ruimte op je site niet wordt ingenomen door iets wat jouw bezoeker totáál niet interessant vindt.
Het kost even moeite maar het levert je zóveel op. Ga ervoor!
Wil je meer tips over hoe je teksten beter kunnen?
Ga voor de optimaliseer je diensten pagina sessie. In 2.5 uur krijg jij meer inzicht in hoe bezoekers zich online gedragen en hoe je daarop in kan spelen met tekst. Je krijgt concrete tips die je zelf kan toepassen. Het resultaat: duidelijke teksten die bezoekers aantrekken.