Wil je dat je website wat oplevert?
Zet je bezoeker centraal in je teksten
Niet veel tijd? Lees de samenvatting.
- Jij bent nooit jouw doelgroep. Maar dan ook echt nóóit.
- Jouw doelgroep heeft niet dezelfde (voor) kennis.
- Zet altijd de bezoeker centraal in je teksten
- Brainstorm niet met je team over je doelgroep- vraag de doelgroep zelf
- Weet wat hun doel is, het verlangen en de frustratie
Jij bent níet jouw doelgroep. Nooit.
Je bent waarschijnlijk een bedrijf begonnen omdat je ergens een oplossing voor hebt bedacht.
En als dat werkt voor jou. Waarom zou dat niet werken voor anderen?
Dus maak je een methode. Vanuit jezelf.
Je schrijft teksten. Denkend aan jezelf.
Niet handig.
Jij bent namelijk al overtuigd van het nut van jouw dienst.
Maar is je bezoeker dat ook?
Wil hij wel hetzelfde doel behalen?
Een ander risico is dat je ervanuit gaat dat jouw doelgroep net zo veel van het onderwerp weet als jij.
Gevolg: ingewikkelde communicatie waar jouw doelgroep zich absoluut niet in herkent.
Vergeet jezelf. Focus je op je bezoeker.
Want de geschiedenis van jouw bedrijf? Het zal je bezoeker een worst zijn.
Waarom jij bent gaan doen wat je nu doet? Is jouw bezoeker ook niet in geïnteresseerd.
Zo hou je je bezoeker op je site
Hoe hou je die bezoeker op jouw website?
Vooral door te weten waar hij naar op zoek is, zodat je hem kan helpen.
Daarvoor moet je wel weten wat hem triggert. Waar hij naar op zoek is.
Met je team over de behoeften van je bezoeker brainstormen is geen goed idee.
Ik heb nog nooit een kijkje kunnen nemen in iemands hoofd. Er zat geen luikje namelijk.
Het antwoord? Vragen. Simpel.
Hoe?
Door middel van een enquête, via de mail of online.
Door ouderwets face to face een kop koffie met iemand te doen.
Of nodig een groep mensen uit en stel ze dan vragen. Maar vráág het in ieder geval.
Niet over jouw dienst.
Dat is niet zo belangrijk.
Zij zijn belangrijk.
Wat ze graag willen bereiken.
Wat hun verlangen is.
En waarom dat niet lukt.
Weet waar ze het over hebben.
Pas dan kun je op je website gaan vertellen hoe jij ze het beste kan helpen.
Met teksten die ráken.