Begrijpen bezoekers je boodschap?
Doe de 5 seconden test

Bezoekers zijn wispelturig. Pak je niet hun aandacht binnen een paar seconden, zijn ze weg. Wil je weten of bezoekers jouw boodschap begrijpen? Doe de 5 seconden test. Waar denken bezoekers dat jouw pagina over gaat, na slechts vijf seconden te hebben bekeken? Hoe doe je zo’n test? En welke vragen stel je dan? Het antwoord vind je hier. 

Niet veel tijd? Lees de samenvatting.

  • Met een 5 seconden test, kom je erachter wat de eerste indruk is van jouw pagina bij bezoekers. 
  • Voor deze test heb je maar 5 deelnemers nodig om inzichten te verkrijgen waar je wat mee kan. 
  • Test deelnemers haal je uit je doelgroep.
  • Maak een screenshot van de pagina die je wil laten testen.
  • Er zijn verschillende soorten vragen die je kan stellen. Meest voorkomende is: wat denkt u dat dit bedrijf doet? Meer vragen staan in het artikel. 
  • Als meer dan  80% je pagina snapt, zit je goed.

Aanpassingen moet je niet doen op basis van je onderbuikgevoel. Een tweede date met een man of niet, dat doe je op basis van je onderbuikgevoel. 

Wijzigingen op je website kan je het beste doen op basis van gegevens. En om die gegevens te krijgen, moet je testen

Moeilijk? Nee, joh. Hieronder leg ik uit wat je moet doen, waar je het moet doen, met wie en wat je ze kan vragen.

Wat is een 5 seconden test?

Tijdens een 5 seconden test bepaal je de eerste indruk die mensen van je pagina krijgen. Waar denken bezoekers dat een pagina over gaat, na slechts een paar seconden te hebben gekeken?
Hoewel deze test in eerste instantie over design gaat. Zijn woorden en zinnen net zo belangrijk. 
Veel toeters en bellen heb je voor deze test niet nodig. Het is een goedkope en eenvoudige test om te kijken of wat jij voor ogen hebt met je pagina, bezoekers dat ook voelen.

 

Waarom een 5 seconden test?

Uit onderzoeken blijkt dat bezoekers binnen een paar seconden beoordelen of jouw pagina de moeite waard is om te blijven of niet.
Sterker nog: uit één onderzoek blijkt dat bezoekers maar  50 milliseconden nodig hebben om te beslissen of ze blijven of niet. Dat is sneller dan dat je kan knipperen met je ogen!  (Hopkin, 2006)

En in ieder bezoeker schuilt stiekem een designer. Uit het onderzoek van Perfetti (2005) blijkt dat wanneer gebruikers langer dan 5 seconden een pagina bestuderen, ze meer als een ontwerper gaan kijken. Pas dan merken ze details op die ze normaal zouden missen of verkeerd zouden interpreteren.

En dat is leuk. Maar dan moeten we wel eerst langs die 50 miliseconden komen. 

Wat levert deze test op? 

Als testdeelnemers niet met zekerheid kunnen zeggen waar je pagina over gaat heb je dikke kans dat gewone bezoekers hetzelfde probleem hebben. 

Een verkeerde indruk kan ervoor zorgen dat bezoekers je pagina verlaten en niet gaan kijken wat je allemaal te bieden hebt.  Tijd voor aanpassingen dus. Maar dan wel gebaseerd op data. 

Hoeveel mensen heb je nodig om zo’n test uit te voeren? 

Vijf deelnemers, blijkt uit onderzoek van de NNgroup.  Je krijgt dan de beste resultaten. Waarom maar 5 testers? Omdat de eerste tester het meeste inzicht oplevert. Natuurlijk zal de 2e tester dingen anders doen dan de eerste. Maar niet heel veel. Hierdoor krijg je wel nieuwe inzichten maar niet zo veel als bij de eerste tester. Voor de 3e en 4e geldt dit nog sterker. Meer testers mag altijd natuurlijk. 

Probeer om zo vaak mogelijk deze kleine tests uit te voeren zodat je steeds datgene wat je aangepast hebt naar aanleiding van de vorige tests weer opnieuw kan toetsen. Deze methode levert het meeste op.

Hoe kom je aan test deelnemers?  

Vraag mensen uit je doelgroep of ze even naar je site willen kijken omdat je een pagina aan het testen bent.
Vind je het eng om mensen te vragen, dan kan je ook een testpanel kopen op sites zoals usabilityhub.com.
Op deze site kijken 50 testers naar je pagina. Dit is ook het minimum aantal. 

Hoe je de 5 seconden test uitvoert

Onderstaande test komt van usabilityhub.com af en is door 50 deelnemers gedaan. Ze kregen onderstaand screenshot te zien en daarna 2 vragen. 

Als je een test start krijg je een introductie tekst te zien. 

Bijvoorbeeld: U ziet een website op de volgende pagina voor 5 seconden.  Probeer erachter te komen wat het bedrijf doet.

Hierna zien je deelnemers het screenshot. 

Begrijpen bezoekers waar een pagina over gaat? Doe de 5 seconden test

Wat zou jouw antwoord zijn op de vraag; waar gaat deze pagina over? Bron: Usabilityhub.com

Na 5 seconden verdwijnt dit scherm en zie je de eerste vraag.

Vraag 1: Wat denkt u dat dit bedrijf doet?
Je kan kiezen voor een open vraag of voor een meerkeuze vraag waarbij ze de antwoorden kunnen aanklikken. Ik zou altijd voor een open vraag gaan. Zoals eerder gezegd, de antwoorden zijn goud waard.

Vraag 2: Bieden ze een software product of een professionele service aan?
Antwoord is in meerkeuze.

Andere test vragen die je kan stellen 

Welke vragen je stelt tijdens een test, hangt af van wat je wil weten. Hieronder enkele voorbeelden. 


Algemene vragen

  • Waar gaat deze pagina over? 
  • wat doet dit product 
  • Wat doet dit bedrijf (als je de homepage laat zien) 
  • Wat is de bedrijfsnaam
  • Van wie is deze website?
  • Welk product of welke dienst denkt u dat die website heeft aangeboden?
  • Hoe zou u een proef / demo starten?

Over design

  • Wat was het meest prominente element op de website?
  • Kon u makkelijk X vinden op de website? 

Over de content

  • Wat is de prijs?
  • Wat bieden ze aan? 
  • waarom zou je dit kopen? 
  • Wat zijn de voordelen van deze dienst of dit product? 

Over gevoel en indruk 

  • Wat is je eerste indruk van de site? 
  • Hoe zou je de pagina omschrijven die je net hebt gezien
  • Wat voor gevoel krijg je bij deze pagina? 

Wat doe je met de resultaten? 

Uit zo’n test komen natuurlijk resultaten. En die zijn over het algemeen heel simpel: mensen snappen het wel of niet.
De gouden regel is als meer dan 80% het snapt, zit je goed. Zo niet, dan is er werk aan de winkel. 
Wat je dan moet aanpassen kan je uit de feedback van deelnemers halen. Stel daarom altijd open vragen. Daar heb je het meeste aan.

Kan jouw pagina beter?

Heb je hulp nodig met het testen van je pagina’s? Of weet je niet goed wat je met de uitslag van de 5 seconden test moet doen?   Klik op onderstaande button om een afspraak te maken. Samen maken we jouw pagina’s beter zodat bezoekers jouw boodschap snappen.

Ontdek hoe jij je homepage kan verbeteren en haal zo meer leads uit je bezoekers

➔ Meest inzichtelijke homepage checklist
➔ Duidelijke structuur die je kan aanhouden om je homepage te verbeteren
➔ Direct inzicht in waar jouw kansen liggen
➔ Verrassing aan het einde van de checklist

Houd je mail in de gaten voor de checklist!