Ditch de slider. Het kost je bezoekers
Heb je van die leuke foto’s die rouleren bovenaan je pagina? Of zo’n heerlijke achtergrondvideo met veel bewegend beeld? Dan loop je een hoop bezoekers, en daarmee ook inkomsten mis. Hier is waarom.
Niet veel tijd? Lees de samenvatting.
- Een slider is geen oplossing voor zo veel mogelijk content in een kleine ruimte.
- Het is ook geen oplossing als je niet weet welke inhoud het meest belangrijk is.
- Een slider frustreert je bezoekers.
- Bezoekers zien je boodschap niet.
- Of ze klikken alleen maar op eerste foto en laten de andere drie met rust.
- Je maakt je website minder toegankelijk voor bezoekers.
- Je vermindert de zichtbaarheid van de boodschap die je graag wilt overbrengen.
Of je nou een automatische diavoorstelling hebt waarbij een nieuwe foto om de paar seconde wordt getoond of dat je bezoekers moeten klikken om naar de volgende foto te gaan. Beide zijn een slecht idee. Toch komen ze vaak voor. Waarom?
Veel content in weinig ruimte
Carrousels of sliders zijn vaak een oplossing voor twee ontwerpproblemen; hoe plaats ik zo veel inhoud in zo weinig mogelijk ruimte en hoe beslis ik welke inhoud het belangrijkst is? Want alle belangrijke content moet boven de vouw staan, zo hebben we geleerd. Waarom dan niet zo veel mogelijk?
Slider frustreert
Het antwoord: omdat je je bezoeker ermee frusteert en het daardoor geen zin heeft. Want kan jij je op 4 verschillende dingen focussen?
Of een tekst lezen onthouden als er op de achtergrond allemaal beelden bewegen?
Nope.

De NN groep is de autoriteit als het gaat om usability.
Jij bent daar niet de enige in namelijk. Tijdens gebruikerstesten heeft de Nielsen Norman group onderzocht wat bezoekers doen en hoe ze carrousels en sliders ervaren.
Zoals je op de foto ziet, is dat niet best.
Bezoekers zien je boodschap niet

Voor meer redenen waarom je geen slider op je website moet plaatsen kijk op http://shouldiuseacarousel.com/
Eén procent voor het meest in het oog springende object op de homepage? Da’s niet veel.
Dat komt omdat bezoekers bij bewegende beelden er eerder vanuit dat het een advertentie is dan content waardoor ze eerder geneigd zijn om het te negeren.
En áls ze er dan op klikken is het vaak alleen maar op de eerste foto, zo blijkt uit gebruikerstesten. Daar ga je met je belangrijkste content van je hele website.
Nog niet overtuigd?
Wat voor problemen geeft een slider of carrousel nog meer?
- Het verminderd de toegankelijkheid voor bezoekers. Je site is moeilijker om te begrijpen.
- Voor gebruikers die niet zo snel zijn met de muis of moeite hebben om ergens op te klikken gaat het te snel.Gevolg: ze wachten niet, gaan weg of raken gefrustreerd.
- Doordat alles roteert hebben bezoekers niet genoeg tijd om jouw content te lezen waardoor ze je boodschap missen.
- De zichtbaarheid van een item wordt verminderd. Bij 4 foto’s heb je maar een zichtbaarheid van 25% in plaats van 100% bij één item. Dat betekent minder aandacht en focus op jouw boodschap.
- Bezoekers die een site lezen die niet in hun moedertaal is geschreven, lezen langzamer. Gevolg: ze begrijpen jouw boodschap niet in de korte tijd dat die wordt weergegeven.
- liders zijn vaak niet geoptimaliseerd voor mobiel. Ooit wel eens geprobeerd te lezen wat er op zo’n ieniemiefoto staat? of met je dikke duim op die kleine buttons te klikken?
Moeilijk te lezen en te swipen.
Achtergrond video? Ook geen goed idee
Die bewegende beelden van jou aan het werk met klanten lijkt leuk. Het kost je alleen veel.
Bezoekers kijken inderdaad naar de video. Om vervolgens te vergeten waar de site over gaat.
Dat is niet wat je wil. Dus wég met die slider. Carrousel. En achtergrond video.
Geen carrousel? Wat dan?
Gebruik in plaats daarvan één statische foto met een knalgoede boodschap.
Okay, het vereist wat puzzelwerk. Want wát zet je dan in je header?
Simpel, datgene waar je bezoeker voor naar jouw website komt. Hoe je daar het beste op kan inspelen lees je in het artikel: zo kom je erachter wat bezoekers willen lezen op je website en het artikel wil je dat je website wat oplevert, zet je bezoeker centraal.
Wil je meer tips over hoe je website kan?
Ga voor de optimaliseer je diensten pagina sessie. In 2.5 uur krijg jij meer inzicht in hoe bezoekers zich online gedragen en hoe je daarop in kan spelen met tekst. Je krijgt concrete tips die je zelf kan toepassen. Het resultaat: duidelijke teksten op de juiste plek die bezoekers aantrekken.