Handleiding: optimaliseer je pagina voor alle type bezoekers
Hoewel je je website voor een bepaalde doelgroep maakt, zitten er binnen je doelgroep verschillende type bezoekers. Welke types zijn dat? En hoe bedien je ze het best? En niet één type maar alle vier. Zodat het doel van die pagina behaalt wordt. In deze blog een handleiding. Zodat jij het meeste uit je pagina en je website haalt. En je bezoekers klanten worden.
Niet veel tijd? Het artikel in 6 punten.
- Er zijn vier type bezoekers die op basis van andere factoren een beslissing maken
- Ieder type richt zich op een ander gedeelte van je pagina
- Comptetitief: snel en feitelijk
- Spontaan : snel en emotioneel
- Humanistisch: langzaam en emotioneel
- Methodisch: langzaam en feitelijk
Voor iedere pagina heb je een doel in gedachten, heb je nagedacht over welke bezoekers op je pagina komen en wat ze daar verwachten. (Zo niet, check het artikel Zo weet je voor elke pagina waarom je schrijft en voor wie)
Nu is het zaak dat je de pagina zo inricht dat je inspeelt op de 4 type bezoekers zodat de juiste informatie op de juiste plek staat. Zodat het lukt wat jij voor ogen hebt met die pagina.
Voorkeur van beslissen
Iedere type bezoeker heeft andere vragen waarop ze antwoord willen hebben. En ieder type maakt op een andere manier de keus om iets wel of niet te kopen.
In het myers-briggs model hebben ze 16 verschillende persoonlijkheden gevonden. Twee factoren bepalen hoe iemand informatie tot zich neemt en uiteindelijk ook op basis waarvan ze een beslissing nemen. Zijn ze emotioneel of nemen ze een beslissing op basis van ratio? Lezen ze snel of langzaam.
Uit al deze factoren komen vier type bezoekers die ieder hun voorkeur hebben op welke manier ze een beslissing maken.

De competitieve en spontane bezoeker richten zich op de informatie boven de vouw. Methodisch zit op 2/3 van je pagina. Humanistisch tot onderaan en de algemene voorwaarden aan toe.
Jouw voordeel is dat je nu je pagina zo kan inrichten dat iedere type bezoeker wordt aangesproken en de voorkeur van de bezoeker kan meenemen in hoe je je pagina opzet.
Maar hoe speel je het beste in op die 4 type bezoekers? Concreet. Wat je wel moet doen en waar.
Competitief: snel en feitelijk
Is een snelle beslisser.
Beslist op basis van feiten.
Scant teksten.
Lange teksten is een no go.
Leg zelf verbanden en neemt dan een beslissing.
Kijkt vooral naar alle informatie boven de vouw.
Op welke vragen willen ze antwoord?
Wat levert het mij op?
Wat kan ik hiermee?
Wat kost het?
Hoe vertaal je dat naar je pagina?
Dit type scrollt niet helemaal naar beneden. Hij wordt getriggerd door het wat.En hij wil dat snel weten.
Daar kan je op inspelen door boven de vouw de informatie te geven die ze graag zien. In scanbare teksten.
Liefst in bulletpoints.
Ze willen resultaten zien, de voordelen weten. Liefst van anderen. Meningen van anderen, van experts, zijn belangrijk.
Spontaan: snel en emotioneel
Houdt niet van plannen
Heeft een korte concentratieboog
Beslist snel
Neemt risico als het goed voelt
Doen het snelst impulsieve aankopen
Op welke vragen willen ze antwoord?
Waarom zou ik dit kopen?
Waarom zou ik jou vertrouwen?
Waarom heb ik dit nu nodig?
Hoe vertaal je dit naar je pagina?
Dit type houdt van felle kleuren en afbeeldingen. Zo kan hij snel zien wat het is, hoe het eruit ziet.
Wil graag in een video zien hoe iets werkt, wat de voordelen zijn en vindt het fijn als jijzelf op de video staat. Dan kan hij zien waarom hij iets van jou moet kopen en niet bij een ander.
Is gevoelig voor aanbiedingen. Hij hapt snel toe.
Scrollt niet naar beneden, leest veelal de informatie boven de vouw.
Hoe ziet dat eruit?
Als je deze 2 types wil bedienen zorg er dan voor dat onderstaande elementen boven de vouw, staan.
De competitieve en spontane bezoekers (type 1 en 2) maken vooral een beslissing op basis van wat ze boven de vouw zien. Duidelijkheid, reviews, foto of video zijn elementen die deze types over de streep trekt – De Content Agency[/caption]
Humanistisch: langzaam en emotioneel
Hecht veel waarde aan relaties
Moeten vertrouwen hebben
De meningen van mensen om hen heen vinden ze belangrijk
Wil weten wie er achter de website zit en zal de over ons pagina lezen
Gaan in zee met een persoon. Minder snel met een bedrijf
Klagen als ze je dienst of service slecht vinden. Ook op social media
Op welke vragen willen ze antwoord?
Wie zit er achter deze website?
Wie hebben nog meer zaken gedaan met dit bedrijf/deze persoon?
Hoe vertaal je dit naar je pagina?
Testimonials zijn belangrijk voor ze.
Klantenservice. Ze willen persoonlijk contact. Als je geen klantenservice hebt zet je je e-mail erbij voor als ze vragen hebben.
Deelknoppen voor social media. Heeft hij goede ervaringen met jouw dienst, zal hij het zeker delen op social.
Nadeel is dat hij dat ook doet als hij geen goede ervaring met je heeft.
Methodisch: langzaam en feitelijk
Dit zijn de mensen die je hele pagina uitpluizen. Tot aan de bodem. Plus je algemene voorwaarden.
Waarom ze dat doen?
Ze houden niet van risico.
Zijn grondig.
Houden van structuur.
Nemen beslissingen rationeel.
Willen weten wat er precies gebeurt als ze met jou in zee gaan.
Op welke vragen willen ze antwoord?
Hoe werkt het?
Hoe kan ik me aanmelden?
Hoe gaat het proces?
Hoe duur is het product?
Hoe vertaal je dit naar je pagina?
Geef garantie. Niet goed geld terug. Niets geleerd, geld terug.
Biedt een proefperiode aan.
Specificaties: details en alles tot in de puntjes uitgewerkt
Stappenplan: wat leer je per module bijvoorbeeld.
Wil je type 3 en 4 bedienen dan zit je onder de vouw. Het humanistische type zit veelal op ⅔ van je pagina.
Terwijl het methodische type veel onderaan je pagina rondscharrelt.
Hieronder een voorbeeld van een pagina met de elementen die De humanist en methodist nodig hebben om een beslissing te maken.

De humanist zit net onder de vouw en wil daar graag iets over jou lezen. Met wie doet hij zaken? De methodist wil graag gedetailleerde stappenplannen zodat hij weet waar hij aan toe is. Als je niet veel ruimte hebt op je pagina gebruik een accordion, zodat je de kop ziet en het antwoord als het uitgeklapt is. – De Content Agency
Ook je pagina verbeteren? De koe bij de horens vatten?
Ga voor de optimaliseer je diensten pagina sessie. In 2.5 uur krijg jij meer inzicht in hoe bezoekers zich online gedragen en hoe je daarop in kan spelen met tekst. Je krijgt concrete tips die je zelf kan toepassen. Het resultaat: duidelijke teksten die bezoekers aantrekken én die op de juiste plek staan.