“Huh, wat staat daar?”
Hoe je de leesbaarheid van je teksten vergroot

Het zijn de teksten op je website die je bezoekers over de streep trekken om klant te worden bij je. Maar dan moeten ze wel leesbaar zijn. Tijd om te kijken of je het juiste lettertype gebruikt, genoeg afstand tussen letters en zinnen en het gebruik van cursief en hoofdletters.

Niet veel tijd? Lees de samenvatting.

  • Gebruik het juiste lettertype. Dat is altijd schreefloos.
  • Zorg voor genoeg afstand tussen letters en regels
  • Teksten moeten minimaal 14 pixels groot zijn
  • Lijn altijd links uit. Zo kunnen lezers altijd het begin van je zin vinden.
  • Gebruik cursief met mate.
  • Hoofdletters gebruik je alleen aan het begin van een zin of een menu item.

Gebruik het juiste lettertype

Het juiste lettertype is áltijd schreefloos. Waarom? Omdat dat het makkelijkste leest.

En jij maakt geen teksten om je bezoeker het moeilijk te maken, toch?

Bij de eerste twee lettertypes moet ik moeite doen om de woorden goed te kunnen lezen.

En als we één ding niet willen doen op het internet is het wel moeite doen.
Makkelijk leesbare teksten zorgen ervoor dat je bezoekers tenminste beginnen met het lezen van je tekst.

 Ons brein verwerkt makkelijk leesbare teksten beter. Positiever.

 Ook al kan je tegenwoordig kiezen uit 800 Google fonts. Kies altijd voor de best leesbare optie.

Zorg voor de juiste afstand van letters en regels

Grappig bij anderen maar vervelend als het jou overkomt. Daarom is het belangrijk om te kijken naar de afstand tussen de letters.

In vaktaal: kerning. Voor als je wilt googlen. 

Zo voorkom je dat er nét even anders tegen je aan gekeken wordt als dat je voor ogen had.

 

Regelafstand en lettergrootte

Een paar maanden geleden waren we bezig met de tuin.  Omdat ik op zoek was naar informatie googlde ik me een ongeluk op zomerbloeiers en op eenjarige planten. 

Ik vond deze site. 

Omdat ik op zoek was naar specifieke informatie ben ik aan deze lap tekst begonnen. Maar dat was dan ook de enige reden. 

Door de regelafstand is de tekst moeilijk leesbaar.

De kleine letters zorgen ervoor dat ik me afvraag of ik een leesbril nodig heb.

Ik heb maar een aantal regels gelezen en ben toen verder gaan zoeken.

Dáág klant. Die gaat z’n informatie ergens anders halen en dikke kans dat ze dan tóch even gaan kijken. 

Zorg ervoor dat jouw bezoekers niet afhaken, alleen maar doordat de tekst te dicht op elkaar staat en het lettertype te klein is.

Zorg ervoor dat er wit tussen de regels te zien is.

Zorg ervoor dat je teksten minimaal 14-16 pixels groot zijn.

Zeker als je doelgroep boven de 40 is.

Dat zorgt ervoor dat niemand hoofdpijn krijgt van jouw teksten. En dat is wel zo fijn.

Links uitlijnen en nooit uitvullen

We lezen in de Westerse wereld van links naar rechts. Dus is het fijn als mensen ook zo kunnen lezen op jouw website.

Lijn je de tekst toch rechts uit? Dan moet je lezer iedere keer het begin van de zin zoeken. Iedere regels begint dan namelijk op een andere plaats. Lijn je links uit dan begint iedere regel op dezelfde plek. Leest wel zo prettig.

Minder prettig is het als je de tekst uitvult. Sommige   houden ervan als de teksten op hun website aan beide kanten even breed zijn. Staat zo netjes. Maar het is bloedirritant om te lezen. Waarom?  Omdat je een onregelmatige en spatiering krijgt. Van die gaten in zinnen   waardoor je steeds even hapert als je aan het lezen bent.

Niet doen!

Gebruik cursief met mate

Waarom cursief met mate gebruiken? Omdat het minder goed leesbaar is.

Of kan jij wel binnen 3 seconden lezen wat er op de pagina staat?

Waarschijnlijk heb je er een blik op geworpen en het daarbij gelaten.

Je bent niet eens begonnen met lezen.

Je wilt toch niet dat jouw bezoekers dat ook doen?

Mocht je woorden laten opvallen in je tekst dan is cursief niet de beste optie.

Op het scherm is cursief slecht leesbaar.

Gebruik het daarom maar af en toe.

Hoe je woorden wél laat opvallen

Door belangrijke woorden dikgedrukt te maken. Je ogen worden als het ware naar het dikgedrukte gedeelte toegetrokken.

Zorg er wel voor dat je de juíste woorden in het vet zet.


HOOFDLETTERS STAAN ALLEEN AAN HET
BEGIN VAN EEN ZIN

Leest anders hé? Alsof ik tegen je aan het schreeuwen ben. Voelt toch minder lekker.
Hetzelfde gevoel hebben je bezoekers.

Hoofdletters staan alleen aan het begin van een zin.

Dus ook niet als kopjes in je menu.

Of als titels van een pagina.

Je bezoeker denkt niet als je de titel van je pagina in hoofdletters zet dat het dan beter is.

Belangrijker.
Mooier.
Of beter leesbaar.

Juist niet.

Het zorgt er juist voor dat we trager lezen. Omdat alles hetzelfde eruitziet.

Jij en ik, we lezen per keer geen letters maar woordgroepjes.
Dat komt omdat letters verschillend in hoogte zijn. Zoals een g en j (laag) of een l of een k (hoog).

Help je bezoeker. Gebruik alleen hoofdletters aan het begin van de zin.


Weg met die lappen grijs

Niets is zo deprimerend als een grijze lappendeken waarin je de informatie moet zoeken.

Het staat er.
Datgene waar je naar op zoek bent.
Ergens.

Maar waar?

Maak het je bezoekers gemakkelijk. Volg de regel: na 3 zinnen een witregel.
Zo maak je makkelijk behapbare stukjes tekst.

Wil je meer tips over hoe je teksten beter kunnen?

Ga voor de verbeter je diensten pagina sessie. In 2.5 uur krijg jij meer inzicht in hoe bezoekers zich online gedragen en hoe je daaropin kan spelen met tekst. Je krijgt concrete tips die je zelf kan toepassen. Het resultaat: duidelijke teksten die bezoekers aantrekken.

Ontdek hoe jij je homepage kan verbeteren en haal zo meer leads uit je bezoekers

➔ Meest inzichtelijke homepage checklist
➔ Duidelijke structuur die je kan aanhouden om je homepage te verbeteren
➔ Direct inzicht in waar jouw kansen liggen
➔ Verrassing aan het einde van de checklist

Houd je mail in de gaten voor de checklist!