Selecteer een pagina

Zo voorkom je dat je website bezoekers gillend weglopen

Wel eens op een feestje geweest waar verschillende mensen tegelijk tegen je beginnen met praten? Er komt zoveel tegelijk op je af dat je niet eens meer weet waar je moet kijken. Laat staan luisteren. Geen wonder dat je niets onthoudt van wat ze tegen je gezegd hebben. Online gaat dat net zo. Voorkom dat je bezoekers gillend weglopen door voordat je een pagina schrijft, eerst onderstaande vragen te beantwoorden. Wedden dat ze blijven?

Niet veel tijd? Lees de samenvatting.

  • Voordat je aan je teksten begint stel eerst onderstaande vragen. 
  • Je wilt iets bereiken met een pagina. Wat is het doel van je pagina?
  • Wie is de doelgroep van je pagina? Je schrijft voor verschillende type bezoekers. Zorg dat deze bezoekers aan hun trekken komen.
  • Waarom zouden mensen je pagina bezoeken? Wat kunnen ze doen op je pagina. 
  • Welke vragen stellen de mensen die op je pagina komen? Belangrijker: worden deze ook beantwoord.

Voordat je begint aan je teksten is het handig om eerst na te denken over wat je wil dat bezoekers doen op je website. Een super lekkere salespage zonder button waar je je kan aanmelden is zonde. (Ja, ik kom ze nog steeds tegen.) 

Of wat denk je van een homepage waar je eerst naar het aanbod moet kijken.
Of nee, hier is het laatste nieuws.
Oh, en dan kan je hier ook nog even wat inspiratie opdoen. 

En wat denk je van de laatste nieuwe download? Voordat je naar beneden bent gescrolld ben je al uitgeput. 

En jij bent de eigenaar van de website! Kan je nagaan hoe een bezoeker zich voelt. 

Hoe zorg je er nou voor dat alles op de pagina staat dat belangrijk is voor je bezoeker? Door jezelf deze 4 vragen te stellen.
Zo voorkom je onduidelijkheden en is het ook makkelijker om je teksten te maken of om te optimaliseren. 

Vraag 1: wat is het doel van je pagina?

Die pagina, die is er niet voor niets. Je hebt daar een bepaald doel mee. 
Op de homepage wil je dat bezoekers snel pagina vinden waar ze naar op zoek zijn. Op de pagina waar je weggever staat, moeten ze kunnen downloaden. En op de pagina waar jij je aanbod presenteert zou het fijn zijn als bezoekers op de button onderaan de pagina klikken. 
Maar dan moet het er wel staan! Vandaar deze oh, zo belangrijke vraag. 

Wat is het doel van je pagina?  

Vraag 2: Doelgroep van deze pagina?

Wie is er geïnteresseerd in de informatie op deze pagina? En hoe lezen deze mensen? Er zijn namelijk 4 type bezoekers die allemaal op een andere manier lezen en beslissingen maken.
Ieder type zit op een ander stuk van je pagina. Handig om te weten want dan weet je ook welke informatie je waar moet neerzetten zodat je ze optimaal bedient. En jezelf natuurlijk ook. Meer over deze 4 type bezoekers lees in je in de blog optimaliseer je pagina voor alle type bezoekers. 

 

Vraag 3: waarom zouden mensen deze pagina bezoeken? 

Mensen komen niet zomaar. Ze willen iets. Hebben een verwachting. Speel daar op in. Stel jezelf de vraag: wat verwachten ze op deze pagina te kunnen doen?
Kunnen ze op deze pagina iets lezen? Iets bekijken?
Verwachten ze openingstijden te zien,  of kunnen ze iets bestellen? 

Zo weet je welke informatie je op deze pagina moet aanbieden. 

Vraag 4: welke vragen stellen stelt jouw doelgroep?

Waar willen jouw bezoekers antwoord op hebben?
De antwoorden op die vragen verwerk je in je copy. Wat is er nou fijner als je vindt wat je zoekt? Jouw bezoekers geef je hier hetzelfde gevoel mee. 

Dan is er nog een dingetje. Welke woorden gebruiken ze?

Als jij praat over transformatie en jouw doelgroep heeft het over verandering dan blijft herkenning uit en zullen ze niet ja-knikkend je teksten lezen. Zorg ervoor dat jullie over hetzelfde praten. Ook handig omdat je dan sneller in de zoekresultaten naar boven komt. Jouw doelgroep tikt namelijk hun eigen woorden in Google in. 
Schrijf zoals je doelgroep praat. Maar dan wel het liefst in volzinnen.;-) 

Wanneer je een pagina niet moet schrijven

Vind je het moeilijk om antwoord te geven op bovenstaande vragen? Of weet je niet wat je bezoekers op een bepaalde pagina moeten gaan doen? Misschien moet je die pagina dan helemaal niet schrijven. 

 

Hulp nodig bij het schrijven van je webteksten?

Laten we een half uurtje zoomen om te kijken hoe ik jou het beste kan helpen om copy te schrijven die verkoopt. 

Ontdek hoe jij je homepage kan verbeteren en haal zo meer leads uit je bezoekers

➔ Meest inzichtelijke homepage checklist
➔ Duidelijke structuur die je kan aanhouden om je homepage te verbeteren
➔ Direct inzicht in waar jouw kansen liggen
➔ Verrassing aan het einde van de checklist

Houd je mail in de gaten voor de checklist!