Microcopy: hoe je met een paar woorden je conversie verhoogt
Microcopy, een korte zin die je bezoekers verleidt. Het is het zinnetje dat alle verschil kan uitmaken als je het op strategische plekken op je website plaatst. Zoals bij je aanmeldknop. Of je call-to-action. In deze blog laat ik je zien hoe je microcopy inzet voor meer conversie.
Niet veel tijd? Lees de samenvatting.
- Microcopy: korte zinnetjes die je bezoekers verleiden, verduidelijking geven of geruststellen.
- Je zet deze zinnetjes meestal rondom je actieknop.
- Is minimaal één woord, maximaal één regel lang.
- Je schrijft actiegericht als het om microcopy gaat.
- Jongeren én ouderen moeten het snappen. Ook als ze weinig tijd hebben.
- Voorbeelden zien? Scroll naar beneden.
Wat is Microcopy?
Denk aan je website als een vliegveld. Microcopy is de begeleidende bordjes die je overal op het vliegveld vindt. Zodat je je gate snel kan vinden, de wc als je nodig moet en waardoor je oog op die fantastische tax- free aanbieding valt. Die je natuurlijk niet kan laten liggen!
Microcopy heeft dus verschillende functies.
Het zorgt ervoor dat je bezoekers niet verdwalen.
Geeft ze een duwtje in de goede richting als ze twijfelen
En zorgt ervoor dat hun oog op dat fantastische aanbod van jou valt
Multifunctioneel dus.
Waar kan je microcpy toepassen?
Micocopy omvat alle woorden en zinnetjes op, in of rondom:
- Menubalken.
- Knoppen.
- Teksten rondom de knoppen.
- De add to calender teksten.
- Foutmeldingen en 404-pagina’s.
- Nieuwsbriefinschrijvingen.
- Pop-ups.
- Cookiemeldingen.
- Pay-offs.
- Bedanktpagina’s.
- Volg-mij-op-social-media-tekstjes
- Start een gesprek.
Doel van microcopy
Het zijn mini teksten die de bezoeker gerust stellen, verduidelijking geven, twijfel wegnemen of tot actie aanzetten.
In korte zinnen. Die allemaal duwtjes in de goede richting geven.
Microcopy kan het verschil betekenen tussen honderd aanmeldingen of geen.
Waarom is dat?
Omdat jouw bezoekers niet alles op je pagina lezen.
Eigenlijk lezen ze maar 28 procent (onderzoek NN Group).
En als de kinderen thuiskomen of ze lezen even snel je site terwijl er in huis wordt geblèrd wanneer er nou éindelijk het eten klaar is, dan zakt dat al snel naar 20 procent.
We zijn tegenwoordig snel afgeleid. Daarom scannen we eerder.
Die vliegensvlugge ogen van ons blijven wel hangen op:
teksten in de header van je website,
de kop,
de eerste zin,
de tussenkopjes,
opsommingen,
foto-onderschriften,
call-to-actions en alle teksten die daar omheen staan.
Die teksten zijn erg belangrijk.
Meer bezoekers die actie ondernemen
Reden genoeg om juist daar microcopy te plaatsen.
Op al die strategische plekken op je website.
Tenminste, als je wil dat je conversie omhoog gaat. Want daar hebben we het over in dit blog.
Conversie? Jep, het percentage bezoekers dat tot actie over gaat. En jij en ik willen dat het percentage hoog is. Toch?
Door korte zinnen rondom je actieknop
Je verhoogt je conversie door korte zinnen te plaatsen rondom je call-to-action.
Die knop die zegt:
Start de quiz
Download mijn e-book
Maak een afspraak.
Plan een bakkie in.
Of die je bezoeker van je homepage naar je salespage laat gaan.
Waarom rondom je actieknop?
Bezoekers hebben vaak last van knop angst.
Ergens op klikken, betekent dat dan dat ik eraan vast zit?
Ben ik dan geld kwijt?
Krijg ik wel waar voor m’n geld?
Komt het op tijd?
Allemaal gedachten die door het hoofd van je bezoeker gaan op het moment dat de muis in de buurt van die actieknop komt. Hou daar rekening mee.
De regels van microcopy
Microcopy is gebonden aan regels. Je hebt namelijk maar weinig ruimte rondom je actieknop. En je wilt niet dat ze gaan lezen maar actie ondernemen.
Microcopy is daarom altijd:
- Kort. Bondig. Maximaal één regel.
- Actiegericht en in begrijpelijke taal.
- Zonder technische termen.
- Begeleidend. Dat is iets anders dan betuttelend.
- In menselijke taal. Je bent geen robot.
- Duidelijk, zonder je bezoeker af te snauwen.
Wanneer is microcopy duidelijk?
- Als zowel de jongeren als ouderen het snappen.
- Als ze het snel en eenmalig lezen en dan snappen.
- Als ze het snappen als ze druk en gestresst zijn.
Zo werkt microcopy in de praktijk
Stel, een bezoeker komt op jouw website. Laten we haar Tessa noemen.

Tessa wil iets bij je kopen. Hoe neem je haar twijfel weg? Door microcopy rondom de actieknop te plaatsen. Foto: Brooke Cagle
Tessa heeft een probleem. Nadat ze je tekst heeft gescand denkt ze dat jij haar goed zou kunnen helpen. Ze gaat naar je salespage. Ziet je aanbod. Leest over hoe jij haar kan helpen met jouw online training. Ziet je button met daarin de tekst ‘reserveer jouw plek.’ Scrollt naar het gedeelte hoeveel het kost. En twijfelt.
Het is toch wel een groot bedrag. Zal ze zich aanmelden voor je training? Zit ze dan gelijk ergens aan vast? En dat bedrag, moet ze dat in 1 keer betalen. Dat lukt niet. Ze gaat nog een keer naar boven, leest je tekst weer. Ja, deze training lijkt haar fantastisch. Maar dat bedrag. Misschien toch nog even wachten? Ze klikt je website weg.
Wat had haar geholpen?
Als er onder de call-to-action een zinnetje had gestaan met:
- Beslis later. We houden je plek 48 uur vast
- Betalen kan in 3 termijnen van xx euro
Tessa wilde namelijk gerust gesteld worden.
Microcopy geeft duidelijkheid
Duidelijkheid is waar we naar op zoek zijn. Het laatste dat jij wilt is dat je bezoeker zich iets gaat afvragen en daardoor twijfelt.
Spotify gaat voor duidelijkheid. Je weet waar je aan toe bent. Ook na de free trial. Zie de 2 zinnetjes onder de call-to-action.
Andere zinnetjes die je bezoekers helpen om duidelijkheid te krijgen zijn:
Bij formulieren:
- We vragen je om je telefoonnummer, zodat we je kunnen bellen als er iets is met je bestelling.
- We vragen je om je geboortedatum zodat we je iets leuks kunnen sturen met je verjaardag.
- We vragen je om je geslacht in te vullen, zodat we weten hoe we je aan moeten spreken.
Bij inschrijving nieuwsbrief:
- Uitschrijven kan met één klik
- Maximaal één keer per week.
Microcopy zet aan tot actie
Behalve geruststellen kan je jouw bezoekers ook aanzetten tot actie, zoals Hypnose Instituut Nederland doet in onderstaand voorbeeld.
Microcopy kan je ook gebruiken om mensen sneller te laten beslissen. Het Hypnose Instituut Nederland doet dat bijvoorbeeld.
Wij, mensen hebben wel eens last van FOMO: Fear of Missing Out.
Het Hypnose Instituut speelt daar handig op in.
Als je mee wil doen, moet je snel beslissen. Er zijn slechts 25 plekken beschikbaar.
Andere slimme woorden en zinnetjes die conversieverhogend werken zijn:
Gratis verzending.
Nog slechts 2 plekken beschikbaar.
Erg gewild..
30 dagen bedenktijd.
Gratis retourneren.
Niet goed, geld terug garantie.
Meest gekocht.
Beste keus.
Hulp nodig bij conversieverhogende microcopy?
Soms is het fijn als iemand met een frisse blik naar je teksten kijkt. Korte zinnetjes toevoegt die mensen tot actie laat overgaan. Twijfel wegneemt. Zodat jij je doel bereikt. Dat je bezoekers op je call-to-action klikken.