Selecteer een pagina

6 Tips voor een call-to-action waar bezoekers graag op klikken

Een websitebezoeker komt met een doel op je pagina. Hij zoekt bepaalde informatie, wil zijn probleem oplossen of iets kopen bij je. De buttons moeten hem naar de goede plek loodsen. Maar hoe schrijf je button-teksten waarop een bezoeker graag wil klikken? Met deze 6 tips kom je een stuk dichter bij je doel.

Niet veel tijd? Lees de samenvatting.

  • Een call to action is alles wat ervoor zorgt dat jouw bezoeker zijn gedrag verandert. 
  • Focus op resultaat, niet op taak
  • Gebruik gebiedende wijs
  • Gebruik positieve woorden
  • Geef het urgentie 
  • Wees duidelijk. Manage de verwachting
  • Biedt zekerheid. Gebruik micro copy (link artikel) 
  • Geef je button een contrasterende kleur zodat je bezoekers het makkelijk kunnen vinden bij het scannen. 

Wat is een call-to-action?

Alle teksten die ervoor zorgen dat jouw bezoeker zijn gedrag verandert. Hij bekijkt die vakantie. Hij leest meer over hoe hij veilig kan bankieren. Vraagt een offerte aan. Meldt zich aan voor jouw nieuwsbrief of maakt een afspraak via de website. 

Waarom is een call-to-action belangrijk?

Jij wilt dat bezoekers een actie ondernemen. Bezoekers lezen jouw tekst tussendoor. Stel: jij ziet via social een interessante post. Je klikt op de link, leest de titel, de eerste regel waarom je moet lachen en slaat daarna 2 alinea’s over en blijf dan hangen omdat je een tussenkopje ziet die interessant is.  Tegelijkertijd komt iemand naast je staan en vraagt je wat. Je pakt het document erbij waar het over gaat en samen bespreek je wat je moet doen. Daarna krijg je telefoon. Als je neerlegt zie je dat je nog 10 minuten hebt om naar je volgende afspraak te gaan. Je wilt je laptop afsluiten en opeens zie je die interessante tekst weer. Nu lees je wel aandachtig omdat je oog op valt op de eerste alinea die nu wel je aandacht trekt. Ondertussen zijn er 5 minuten voorbij en moet je écht zo weg. Je leest snel verder tot aan de button. Wat doe je als alleen ‘Meer info’ in de button staat? Klik je dan? Heb je daar tijd voor? En klinkt dat als meer werk of als een resultaat?  Geen volledige aandacht Mensen lezen jouw teksten niet als ze uitgebreid op de bank zitten. Maar tussendoor. Als ze nog andere dingen te doen hebben. Dus moet je je call to action zo eenvoudig mogelijk maken. Niet omdat je bezoekers dom zijn, maar omdat jouw teksten niet de volledige aandacht krijgen en ze maar een deel van hun intelligentie besteden aan jouw boodschap.  Bepaal welke actie je wilt dat lezers ondernemen. Vraag hen om die actie te ondernemen. Vraag het hen duidelijk, beknopt en onmiskenbaar. Want of je een verhaal hebt geschreven van 500 woorden of alleen een stukje tekst van 300 karakters, je werkt altijd toe naar die button. Die belangrijke link richting dat aanmeldformulier. De knop onder je diensten. Het krijgen van een offerte of het maken van een afspraak. Hieronder 6 tips die ervoor zorgen dat jouw call-to-action converteert.
Tip 1: focus op resultaat

Eerlijk is eerlijk. We zijn liever lui dan moe. Een button tekst die klinkt als meer werk, daar worden we niet blij van.  ‘Check alle mogelijkheden’ – klinkt als iets dat je moet uitzoeken.  ‘Alles op een rij’ – dát is een resultaat. Namelijk overzicht. .  Focus daarom niet op taak. Geef je bezoeker uitzicht op het resultaat dat hij kan behalen als hij op de button klikt. Ons brein is zo geprogrammeerd dat we het resultaat als aantrekkelijker zien.Waardoor we eerder op de button klikken.
Tip 2: gebruik positieve woorden?  Jij wil je bezoeker niet naar iets laten zoeken. Iets vinden. Dát is wat we willen. Dus zet je in je call-to-action: Vind de beste training, vind een dealer, enzovoort.  Hetzelfde geldt voor iets aanvragen of iets krijgen. Een offerte aanvragen.. mwah. Een offerte krijgen. Dat is een cadeautje. Klinkt en voelt beter.  Nog een tip. Begin je call-to- action met ja. We zeggen namelijk graag ja ergens tegen. Ja, ik wil meer weten. Ja, ik wil deze training. Je snapt het wel. 
Tip 3: urgentie Des te urgenter de boodschap, des te sneller een bezoeker op een call-to-action klikt. Magische woorden zijn: nu, direct, voor (datum, dag).  Deze boodschap kan je bij een actie gebruiken bijvoorbeeld. Overdrijf niet. Zet het niet bij je dienst die je altijd op je website heb staan. 
Tip 4: wees duidelijk Waarom? Omdat we niet onze hele aandacht aan jouw tekst geven. En omdat het aanzet tot actie. Ga, zit, sta, lig, download of klik. Het is duidelijk wat er van je verwacht wordt en laat weinig ruimte over voor andere gedachten. En dat is precies wat je wilt. Bijkomend voordeel: het dwingt jou om een simpele, duidelijke boodschap te formuleren. En daar wordt niemand slechter van.  Nog krachtiger: als je er een voordeel in verwerkt. Iets kan ‘eenvoudig’ zijn, ‘snel’ of ‘simpel’. Houden we van. Waar we ook gek op zijn? Voordeeltjes.  ‘Grijp je kans’, ‘profiteer’, of ‘bespaar’. We kijken er toch naar. 
Tip 5: zorg voor zekerheid Je hebt een spetterende sales tekst geschreven en onderaan je tekst staat een button met de tekst boek deze training. Koop nu. Dat is vaak nét een brug te ver. De bezoeker moet je duwtjes geven. ‘Bekijk deze training’ of ‘Dit kan je ná de training’, is daarom een betere call-to-action.  Waarom? Bezoekers zijn vaak bang dat als ze ergens op klikken, ze eraan vast zitten. Neem die angst weg. Hoe? Door micro-copy. Dat zijn de regels tekst die rondom je call-to-action staan.  Die vertellen dat je binnen 48 uur kan annuleren. Of dat het onmiddellijk leverbaar is. Dat je als klant 30 dagen bedenktijd hebt.
Tip 6: geef de button een contrasterende kleur Zorg ervoor dat je button opvalt en je bezoekers het makkelijk kunnen vinden bij het scannen. Gebruik daarom altijd een contrasterende kleur ten opzichte van je huisstijl. Zorg er wel voor dat je tekst in de button goed leesbaar is. 

Hulp nodig bij call-to-action die doel treffen?

Ga voor de optimaliseer je pagina sessie. In 2.5 uur krijg jij meer inzicht in hoe bezoekers zich online gedragen en hoe je daarop in kan spelen met tekst. Je krijgt concrete tips die je zelf kan toepassen. Het resultaat: duidelijke teksten én call-to-actions die bezoekers aantrekken.

Ontdek hoe jij je homepage kan verbeteren en haal zo meer leads uit je bezoekers

➔ Meest inzichtelijke homepage checklist
➔ Duidelijke structuur die je kan aanhouden om je homepage te verbeteren
➔ Direct inzicht in waar jouw kansen liggen
➔ Verrassing aan het einde van de checklist

Houd je mail in de gaten voor de checklist!